Wendy and The Refugee Neverland (ohjaaja Olli Ilpo Salonen 2017)


Olli Ilpo Salosen ohjaama Wendy and the Refugee Neverland sai alkunsa Aalto-yliopiston Elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen ensemble-elokuvan kurssilla. Tarkoitus oli tehdä alle tunnin mittainen lyhytelokuva, jonka pääosassa olisi yhden henkilön sijaan ryhmä ihmisiä. Bänditaustaa omaava Salonen alkoi hahmotella tarinaa helsinkiläisestä indierock-yhtyeestä ja huomasi pian, ettei halunnut luopua suunnittelemistaan kohtauksista. Niinpä elokuvasta tuli pitkä.
Bändielokuvan päähenkilö on Minka Kuustosen näyttelemä rokkimimmi Krisu, joka muistuttaa vähän Haloo Helsingin Elli Haloota. Krisu on 29-vuotias, mutta pinnallisuudessaan reippaasti nuoremman oloinen. Yhtyeen miespuoliset jäsenet erottuvat huonosti toisistaan, joten ensemble-elokuvasta Wendy and the Refugee Neverland ei oikein käy.
Omassa indie-estetiikassaan Salosen elokuva on johdonmukainen ja tyylikäskin, joskaan ei järin omaperäinen. C-kasetit ja eläintarhat on nähty jo monissa pari–kolmikymppisten identiteetti- ja ihmissuhdeongelmista kertovissa indieissä – ei tosin Suomessa.
Suurin kompastuskivi on lennossa tehty käsikirjoitus, joka ei kanna pitkän elokuvan kestoa. Draaman kaari on hädin tuskin hahmotettavissa. Henkilöhahmot eivät ole riittävän kiinnostavia eikä niitä onnistuta syventämään. Kun suurin osa henkilöiden sanomisista tuntuu yhdentekevältä, muutama painavampikin repliikki hukkuu triviaalisuuden tapettiin.
Wendy and the Refugee Neverland on siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi persoonallinen ja mielenkiinnon yllä pitävä teos. Krisu ja koko elokuva voittavat rosoisuudellaan sympatiat puolelleen.
Teknisestikin elokuva on onnistunut, oltiin sitten sisällä tai ulkona. Rajaukset ja leikkaukset esittelevät Helsinkiä persoonallisesta näkökulmasta. Ainoastaan ääniraidassa on havaitsevinaan satunnaisia luovia ratkaisuja.
Wendy and the Refugee Neverland on ehkä edelleen enemmän opinnäyte kuin ”oikea” elokuva.

Comments

Popular posts from this blog

Teoreema